Každý umí doporučit nejdražší vybavení na trhu, protože je nejlepší, ale málokdo umí sestavit set přímo na míru užitku a kapitálu. Z toho důvodu jsem pro vás vypracoval několik “rozumných” setů pro různé typy natáčení.
Návody a kurzy od stolu
U návodů a kurzů, které vyrábíte od stolu u PC je potřeba mít hlavně kvalitní zvuk. Kvalitní zvuk přitom neznamená nutně vysokou investici, ale stačí, když si koupíte kondenzátorový USB mikrofon jako Behringer C1-U za 900Kč včetně DPH a k tomu rameno nebo stolní stativ dle potřeby. Obojí se dá sehnat opět do 900Kč. V případě, že pracujete v rušném prostředí, které nemá příliš dobrou akustiku, zvolil bych dynamický mikrofon, který bere zvuk pouze z blízkosti. V takovém případě si nemusíte nutně kupovat mikrofon, který vypadá designově jako ten k počítači, ale vhodný a často používaný je Shure BETA 57A. A jelikož je to XLR mikrofon, potřebujete k němu zvukovou kartu. V nízké cenové relaci bych doporučil Behringer U-Phoria UMC202HD, jelikož má skvělé předzesilovače a je spolehlivá. Sám používám vyšší verzi s více konektory 404HD. Pro uchycení Shure Beta 57A potřebujete držák Shure A25D. V případě, kdybyste chtěli investovat více peněz bych šáhl po Shure MV7. Je to menší verze známého mikrofonu Shure SM7B, na který zpíval i Michael Jackson. Hlavní výhodou je, že funguje nejen přes XLR, ale i USB tudíž nemusíte řešit zvukovou kartu a můžete ho zapojit i do mobilního telefonu přes redukci.
Co se týče kamery, kvalitní videa můžete nahrávat i na mobilní telefon. Záleží na kvalitě jeho fotoaparátu a záznamu. K počítači je nejlevnějším řešením webkamera. Mezi nejoblíbenější patří Webcam C922 PRo. Ať už si ale koupíte jakoukoliv, myslete i na světla. Dobře zasvícený prostor může udělat ze špatného obrazu velmi kvalitní. Zbavíte se tím šumu, zvednete tím produkční hodnotu díla, divák na vás více upře pozornost. Pro dramatický efekt můžete zvolit tzv. ringlight, jehož výhodou je měkké nasvícení obličeje a vytažení zorniček. S tímto světlem se můžete setkat ve videích Oktagonu, kde pořadatelé a zápasnici mluví v tmavém prostoru na přímo vůči divákovi.
K nasvícení můžete použít i LED lampu z elektra, hrajte si s kontrastem (na vás půjde žárovka s 5600K tzn. denní svícení a kousek od vás na pozadí 3200K tzn. klasická žlutá žárovka). V rámci větší investice mi nejlépe fungovalo COB světlo s deepboxem. Pro tento účel bych doporučil miniaturní a tiché (lze vypnout aktivní chlazení – větrák) COB světlo Forza 60 s parabolic softboxem a voštinou.
Když se vrátím k webkameře, místo ní už můžete použít řadu fotoaparátů, u kterých výrobce odemkl přes usb konektor živý náhled. Sice jste omezeni jen na HD rozlišení, ale výhody dynamického rozsahu a dobrého podání barev zůstávají.
Pro nahrávání práce v programu si stáhněte program zdarma OBS, který slouží i pro živá vysílání. Návod najdete ve videu níže.
Focení
I když jsem na začátku napsal, že tento článek věnuji videu, rozhodl jsem se k focení také něco napsat. Fotoaparáty můžete rozdělit do tříd dle velikosti čipů a to Micro 4/3, APS-C a FF. Z mého pohledu Micro 4/3 si na focení zvolí ti, kteří chtějí točit na dlouhá ohniska, protože když si koupíte objektiv, který má 500mm, získáte díky crop factoru 2x rovnou 1000mm a to se vyplatí. Nevýhodou je nízký dynamický rozsah a vysoký šum. Jak fotku vyfotíte, tak ji máte. Úpravy už jsou spíše destruktivního charakteru.
APS-C je mezikus a osobně bych se mu vzhledem k cenám FF fotoaparátů raději vyhnul. Fotoaparáty s FF čipem nabízí nejvíce dat tzn. fotku můžete tahat i o několik EV expozičně, což se hodí pro vyvolání RAW (vypálené stíny vytáhnete nahoru, přepaly zase dolů). Všechny FF fotoaparáty ale samozřejmě nejsou stejné, protože velikost čipu není vše a jde o použité technologie obecně. Pokud si chcete koupit APS-C fotoaparát, volte z důvodu dlouhodobé investice objektivy určené pro FF čip. Z APS-C vyrábí zajímavé fotoaparáty na foto i video Fujifilm.
Z Micro 4/3 bych doporučil Panasonic G9. Tělo s dárkem pořídíte za 24 000Kč včetně DPH. Technické parametry si můžete načíst v odkaze. Faktem je, že to je slušný rychlý fotoaparát na focení a kameramani ocení 10 bitový záznam videa s 5 osou stabilizací.
Nejlevnějším FF fotoaparátem na trhu je Sony A7 a za plnou cenu bych ho určitě nepořizoval. Bazarová se pohybuje kolem deseti tisíc. Na produktové foto a portréty je fajn. Rychlejší pohyb nezvládá ostřit kvůli staré kontrastní technologii. Sám bych asi v nižší cenové kategorii zvolil Sony A7RII z druhé ruky, jejíž cena se pohybuje kolem 25 tisíc včetně značného příslušenství. Má rychlé fázové ostření, tichou závěrku, vysoké rozlišení, fotografie mají slušná data pro úpravu a poměrně hezké UHD video s 25p. Měl jsem ji dva roky.
Z těch nových bych zvolil vyhlášenou klasiku Sony A7III nebo Panasonic S5. Sony A7III má rychlejší a spolehlivější ostření na video i focení. Panasonic S5 ho má na video téměř nepoužitelné, ale na foto mi přijde, že se chytá na oči okamžitě včetně rychle utíkajícího psa.
U objektivů platí jednoduché pravidlo. Pokud nechcete zůstávat pouze u jedné značky, kupujte objektivy s Canon EF bajonetem, jelikož je můžete adaptovat na jakýkoliv jiný bajonet přes adaptér s tím, že spousta výrobců mimo Canon i tento bajonet používá. Například ho najdete v některých kamerách Blackmagic Design, Panasonic, RED, ZCAM… V případě kdy jste si ale jisti, že chcete zůstat u jedné značky jsou nativní objektivy (vůči bajonetu bez adaptéru) vždy tou nejlepší volbou co se týče spolehlivosti na práci.
Ohledně svícení má fotografování zásadní výhodu v tom, že vám stačí osvítit scénu pouze po krátký moment tudíž si můžete koupit poměrně levné zábleskové světlo za dvacet tisíc, které přesahuje svítivostí několika násobně dražší “trvalá” světla. Navíc s baterií, která vydrží 450 záblesků na plný výkon. Já ale tím, že fotím i natáčím kupuji pouze trvalá světla. Vlastním menší set od NanLite a to Litolite 5C (miniaturní praktické světlo), Pavotube 15C (fajn na pozadí, produkty, případně nasvícení člověka – měkké světlo), Forza 60 s parabolic softboxem a voštinou (svícení postav) a Mixpanel 60 (nejčastěji jako ambientní světlo nebo na efekty). Obecně čím větší softbox, tím světlo bude měkčí. Ke světlům potřebujete i stativy. Já mám rád Phototools SS-28p, který můžete najít pod různými názvy (rebrand). Ve složeném stavu má jen 95cm, v rozloženém 2,8m, je odpružený a pevný. Zatím mi udržel i těžké Neewer světlo se 120cm deepboxem. Berte to ale jako základní řešení, nicméně jsem spokojený. Stativy nosím v brašně opět od Phototools.
Světla rozebírám v kurzu svícení. Do konce března snad stihnu vydat další dodatek.
Stejně jako u focení i natáčení je důležité, aby se vám s vybavením dobře pracovalo. Existují třeba jedinci, kteří si koupí obrovské Sigma Art objektivy, ale pak s nimi nefotí a netočí, protože jsou těžké na nošení. A naopak tu jsou tací, kteří mají obrovské množství vybavení v kufrech, tahá to x lidí a všichni jsou spokojení.
Musíte si najít vlastní styl.
Já už bych na Micro 4/3 nefotil, protože mi výstup přišel hrozný, ale zase znám fotografa olympijských sportů, který s Micro 4/3 fotí a nechce FF fotoaparát.
Natáčení – dokumentární tvorba
Při natáčení dokumentu zachycujete realitu. V některých případech je lepší nebudit pozornost (například velkou origovanou kamerou) a také se setkáte s momenty, které když nezachytíte, už je nebude možné znovu opakovat. Vybavení proto musí být spolehlivé a ideálně lehké. Dokument je možné kombinovat s hraným filmem. Například když potřebujete ukázat scénu, která se odehrála v historii, vezmete si herce, dáte mu relevantní kostým, umístíte ho na lokaci a natočíte si konkrétní úkon. Dokument bude zajímavější a vzroste tím i jeho produkční hodnota.
Další věcí je pak zvuk. Dnes už se stává pomalu standardem, že dokumentární kameraman zastává i pozici zvukaře. Ono upřímně není zas tak moc těžké nasadit někomu bezdrátový set a schovat klopový mikrofon pod oblečení. Práce zvukaře je ale spíše ovlivněna rozpočtem. V České republice se netočí příliš drahé dokumentární filmy. Standard je kolem jednoho milionu korun. My je děláme běžně kolem sta tisíc až čtvrt milionu podle počtu natáčecích dní. A točíme je většinou ve třech lidech (kameraman, režisér/produkční a asistent). V některých případech jede i pilot dronu.
Co se týče vybavení, tvůrci obsahu, který má hluboko do kapsy, chce kvalitní obraz pro zprostředkování zážitku a hlavně chce jen točit, bych doporučil GoPro Hero 9. Je to skvělá malá kamera s velkým displejem vzadu, malým na přední straně, baterie vydrží přes dvě hodiny, můžete z ní živě vysílat, používat jí jako webkameru, hezky fotí, umí časosběry atd.
Koupi doporučuji z oficiálního eshopu. Ušetříte několik tisíc korun a ještě dostanete příslušenství navíc spolu se členstvím (cloud + výměna kamery v případě zničení). K tomu si určitě kupte Media Mod (zpřístupňuje HDMI a vstup na mikrofon) a voděodolné pouzdro (skvělé do nebezpečných míst pro kameru).
Na starší GoPro natáčí například Mad BBQ.
V rámci doplnění setu bych se nebál ještě vzít malé světlo Nanlite Litolite 5C, které můžete dát do sáněk Hero 9 a samozřejmě mikrofon. Interní není špatný, ale pro rozhovory bych vzal aspoň Comica Boom X-D D2 nebo Saramonic Blink 500 Pro. Obě sady se jednoduše používají, baterka vystačí i na hodně dlouhé povídání a mluvit mohou až dva lidi s tím, že každý vysílač využívá jinou stopu, tudíž nedochází k jejich míchání (stereo).
Pokud si s obrazem chcete hrát a máte opět hluboko do kapsy, mohl by vás zaujmout starší Lumix LX100 se zabudovaným Leica objektivem a slušným záznamem v UHD rozlišení při 25p. Za deset tisíc korun se jedná o skvělou koupi. V bazaru ho seženete za 6 tisíc korun. S přibývající částkou bych postupně volil Sony ZV-1 (zabudovaný objektiv, jednoduché používání, určen hlavně pro vlogery, skvělé automatické ostření…), Panasonic G9 (10 bitový záznam, pěti osá stabilizace na čipu) až bych došel ke kameře Blackmagic Design Pocket 4K a fotoaparátu Panasonic S5.
Pocket 4K – kamera za 38 tisíc korun včetně DPH, ke které dostanete program Davinci Resolve Studio, umí nahrávat interně do RAWu, má slušný 5″ displej, krásně zpracované ovládání, dual ISO, micro 4/3 čip, jack a mini xlr, velké HDMI, dá se napájet ze sítě (přiložený adaptér)
Panasonic S5 – fotí i natáčí, full frame čip, 5 osá stabilizace na čipu, dual ISO, vysoká výdrž baterie, možnost připojení XLR adaptéru do sáněk (dvakrát XLR s phantom napájením +48V), odolný vůči prachu a dešti, přes USB-C funguje jako webkamera a dobíjí se
Důvodem proč do této cenové kategorie nezmiňuji žádný jiný model je ten, že tyto dvě “kamery” jsou nejzajímavější a nabízí nejlepší poměr ceny a výkonu. Pocket 4K si zvolí kameraman, který se chce přiblížit filmovému přístupu včetně rigování kamery a láká ho interní záznam do ProRes a BRAW. Rigovat ji ale nutně nemusíte, Martin Kacvinsky na ní měl jen EVF a SSD. Je to o tom, co vám vyhovuje. Obojí má svoje. Bez rigu nebudíte žádnou pozornost, Pocket vypadá jako přerostlý fotoaparát a to samé platí i pro Panasonic S5. K tomu bych dodal, že obraz z S5 má větší dynamický rozsah a to i přes to, že má pouze 10 bitový záznam, který není v RAW. Bez problémů si můžete vytáhnout expozici o -+ 2EV bez deformace obrazu.
Mně osobně přijde jako nejlepší volba pro dokumentární tvorbu Panasonic S5.
- Duální ISO 640 a 4000 znamená, že nemusíte řešit špatné světelné podmínky a obraz je při obou hodnotách bez šumu.
- S XLR adaptérem je z toho kvalitní malá kamera se slušným zvukem.
- Díky pěti osé stabilizaci můžete připojit jakýkoliv objektiv a máte stabilizovaný obraz. Duální stabilizace s Panasonic objektivy znamená, že udržíte i 200mm ohnisko z ruky a při chůzi (například 24-105mm f4) obraz pocitově působí jako z ramenního rigu.
- Fotoaparát fotí a fotografie se u dokumentu hodí pro novináře, tvorbu grafiky (treatment, plakáty…) nebo tvorbu časosběrů.
- Fotoaparát nebudí negativní pozornost jako kamera.
- Dobíjí se přes USB-C (vhodné na cesty a pro živá vysílání, kdy si udržujete levně stav baterky v těle).
- Fotoaparát je lehký, dobře se drží, má výklopné LCD i EVF. Tělo je odolné vůči prachu a dešti. Pro kameramana skvělé parametry.
A pak už to jede. Stativ, slider, gimbal, světla, mikrofony, bezdrátové sady…
Při výběru se doporučuji zamyslet nad tím, kolik na natáčení budete mít času (spěch vs klid) a jak moc chcete cestovat. Já mám například těžký Benro stativ. Nohy mají nosnost 20kg a hlava 8kg. Na origovanou Pocket 4K kameru, která měla 8kg byl skvělý, ale na malý fotoaparát je zbytečně velký a těžký (aneb na komára atomovkou). Na turistické video bych si ho určitě nevzal. Proto využívám stabilizaci na čipu a točím z ruky. Obraz je stabilní. Když chci pohyb, použiji gimbal, který nesu na batohu. Jednoduché řešení. Slider se hodí pro přesné záběry, které využijete například u firemních videí.
V době natáčení videa jsem bral GH5 spolu se stativem a sliderem v jedné ruce. Přenesu, natočím záběr, přenesu a další záběr. Vše v pohybu, ideálně navazujícím a myslím si, že výsledek vypadá obstojně, respektive to je něco, po čem klienti rozhodně jdou.
Světla jsou důležitá zejména pro interview. Jakmile zasvítíte prostor s člověkem, posunete obraz na úplně jinou úroveň. V tomhle vám vysoké ISO a světelný objektiv nepomůže. Na mikrofonech bych doporučil nešetřit. Z pušek jsou skvělé Sennheiser MKE600 (vyhlášená značka, kvalitní zpracování, držák do sáněk je miniaturní, ale je skvěle odpružený…) a Rode Videomic NTG (duální záznam do obou stop – ochrana proti přebuzení zvuku, dá se připojit k PC nebo mobilnímu telefonu přes USB, vysoká výdrž baterie…). Pro rozhovory je nejjednodušší koupit si kvalitní bezdrátovou sadu, jelikož se budete často pohybovat. Já používám nejraději Sennheiser AVX, protože má miniaturní XLR přijímač (v balení je redukce na jack), má inteligenci pro úpravu hlasitosti (menší šance na nahrání příliš tichého nebo hlasitého záznamu) a automaticky si hledá volné pásmo. Pro někoho může být nevýhodou vlastní model baterie, ale ve vysílači vydrží celý den a k přijímači stačí koupit pouze jednu náhradní. Výhodou je, že se dají dobíjet přes USB. Klopový mikrofon používám Sennheiser MKE2, který dostanete v sadě. Má velmi bytelný kabel (u menších se lámou) a dá se schovat. Schovku používám The Lav Concealer (přichycuje se ke košili mezi knoflíky přes sponku nebo hyporalergenní samolepkou na kůži). Pokud hledáte levnější mikrofon, který umí víceméně to samé, řadu let jsem používal a stále používám Rode Lavalier.
V případě, že je bezdrátová sada pro vás příliš drahá, kupte si rekordér Zoom F2. Sice přijdete o odposlech, ale pokud klopový mikrofon dobře umístíte (nesmí se otírat o oblečení), nemusíte díky 32 bitovému nahrávání řešit hlasitost zvuku. Navíc takový rekordér využijete i v budoucnu, protože na něj jde napojit bezdrátová sada. Rekordér tak používáte pro zálohu, kdyby bezdrátová sada chytla rušení nebo jste měli špatně nastavenou hlasitost.
Závěr
V průběhu měsíce vydám druhou část článku. Jestli se chcete na něco zeptat, napište komentář, mělo by to být možné, rád na všechny odpovím.