One man produkce

Produkce jednoho člověka se občas bere jako sprosté slovo.

  1. Tvůrce, který pracuje sám, si bere méně peněz, než velký štáb. – pravda
  2. Člověk nemůže vykonávat více povolání naráz. – nepravda

Faktem je, že ke kompromisu dochází jen u těch největších projektů a to buď vznikají “vady” na díle nebo se projekt točí déle. Nijak to ale neznamená, že by nemohla one man produkce vytvářet skvělé projekty.

Skvělým příkladem budiž Oscarový dokumentární film Cartel Land, který natočil Matthew Heineman na kameru Canon C300 spolu s objektivem Tamron 24-70mm f2.8 Di VC USD.

Jmen bych tu mohl nasázet velké množství, ale spíš se pojďme zaměřit na princip takového natáčení.

1. Minimalismus

Technika, kterou používáte, musí být maximálně efektivní. V ideálním případě se jedná o fotoaparát se zaměřením na video jako Panasonic S5/S1H nebo malou kameru Canon C70/Sony FX6/Pocket 6K Pro. Fotoaparáty vám nabídnou stabilizaci na čipu. Kamery zase integrované ND filtry. Výběr objektivů je na vás. Zoomy s ohniskem 24-70 a 70-200 jsou skvělé pro rychlou práci tzn. dokumentární scény, které se nedají opakovat. Nemusíte ani kupovat jejich moderní varianty. Podívejte se třeba do bazaru (Paladix, Megapixel, Fotoskoda) na výše zmíněný Tamron 24-70mm f2.8, který seženete kolem 9 – 12 tisíc a opticky je to skvělé sklo.

Pokud při své práci nemusíte spěchat a máte čas na výměnu objektivů, doporučil bych vám zakoupit si set pevných objektivů s ohnisky od 15, 24, 35, 50 a 85mm.

Případně můžete kombinovat obojí. Hlavní je, že objektivy svoji hodnotu nikdy neztratí.

Stativ preferuji karbonový s malou hlavou. Postavil jsem si set noh ze stativu Sirui Traveler 7C a hlavy VH-10X.

V interiéru svítím s menšími světly typu NanLite Forza 60, 60B, Mixpanel 60 a několika malými RGB světly. V exteriéru používám pouze odraznou/difuzní desku.

Zvuk řeším jednoduše. Ruchy nabírám na Sennheiser MKE400 v sáňkách. Interview buď na Sennheiser AVX spolu s MKE2 nebo MKE600 se Zoom F6 na stativu.

V souhrnu mám vše uzpůsobeno následujícím způsobem.

Batoh Lowepro Trekker 450II  – veškeré zvukové a video vybavení

Kufr na kolečkách Lowepro Photostream RL 150 – základní set světel

Když je potřeba, vše mohu vzít naráz sám.

Nikdy nenechávejte nic v autě.

A hlavně mám vše jednoduše modifikovatelné. Když vím, že pojedu na výšlap do hor točit turistické video, zacvaknu si gimbal spíše na batoh, případně ho budu nosit v jedné ruce.

V případě one man produkce nemá smysl řešit pozlátko typu veškeré vybavení v hardcase, velký rig na rameno apod.

2. Vše má svůj čas

Z vlastní zkušenosti není nic horšího, než si připravovat kameru a zároveň vysvětlovat účinkujícím videa co se bude dít. V ideálním případě je nejlepší rozdat pokyny, poté si připravit kameru a hlavně na nic nespěchat. Největším extrémem pro mě byl pravděpodobně tento videoklip, který jsme natočili přibližně za sedm hodin. Z pozice “štábu” jsem ho točil, stříhal a barvil úplně sám.

A upřímně to byl projekt, který jsem sice zvládl, ale pár lidí ve štábu bych ocenil, zvlášť když vezmu v potaz právě nepříjemný spěch z důvodu pozdního příjezdu komparsistů. Točil jsem to ale zdarma, tudíž výčitky vůči tomu projektu nemám žádné.

Hlavní výhoda

Jako one man produkce můžete natáčet kdykoliv cokoliv bez toho, aniž byste museli shánět velké peníze na projekty respektive zaplacení štábu. A i díky moderním technologiím, které naše pracovní nástroje neustále zlepšují a zmenšují nikdy nebylo natáčení snadnější.

Není se tedy zač stydět a zkušenosti z one man produkce pak uplatníte i při práci se štábem, jelikož díky nabraným zkušenostem budete rozumět aspoň trochu každému oboru. A to je základ každého dobrého manažera.