Ohnisková vzdálenost se značí v mm a určuje, jak bude záběr široký (méně mm) nebo úzký (více mm). Ohniskovou vzdálenost objektivu ještě musíte přepočítat podle velikosti čipu. K tomu slouží tzv. crop factor. Full frame ho má 1* (50mm*1=50mm), Micro 4/3 2* (50mm*2=100mm)…
To ale pro vás není nic nového a tak se v tomto článku podíváme na pár zajímavostí.
- 50mm (po přepočtu na FF) se bere jako standardní ohnisková vzdálenost, která se připodobňuje k lidskému vidění. V tomto případě nejde ale o šířku zorného pole, ale výseč, kterou vnímáme jako zaostřenou a na kterou se jako lidé soustředíme. 50mm zvolíte, pokud chcete, aby obraz působil přirozeným dojmem. Výhodou je, že objektivy s tímto ohniskem patří k nejlevnějším na trhu (nifty fifty).
- Ohniskovou vzdáleností se dá vyjádřit vztah osob v obraze. Na širší (24-35mm) mají od sebe větší odstup. Na ta užší (55-85mm) si jsou zase blíže. Do toho je možné nakombinovat i dolly zoom. Představte si scénu se zpěvákem, který zpívá vůči publiku. Kamerou se začnete postupně od zpěváka vzdalovat a zároveň zoomem objektivu přibližovat . Díky tomu zpěvák zůstane stále stejně velký, ale pozadí (publikum) se k němu bude přibližovat.
- Ultra široké objektivy (do 20mm) vtahují diváka do obrazu jako kdyby byl živý. Tento přístup má rád například oscarový kameraman Emmanuel Lubezki. Z jeho děl doporučuji Revenant, Potomci lidí a Strom života. Ultra široká ohniska se ale používají i pro velmi subjektivní záběry, skrze které cítíte co daná osoba prožívá. S mírným náklonem horizontu a fish eye efektem se dá dobře vystihnout zdrogovaný stav.
- Pokud byste se mě zeptali na to jaká ohnisková vzdálenost je ve filmovém průmyslu nejoblíbenější, řekl bych, že to bude něco mezi 35 a 40mm. Při těchto ohniscích nedochází k přílišné deformaci obrazu, která vzniká od určité vzdálenosti kamery ke snímanému objektu. A i když už si může autor hrát s hloubkou ostrosti a velikostně snímat například polo detail postavy, divák stále vnímá okolí a tím i produkční hodnotu díla. Sám bych ale neřešil jak točí ostatní. Oblíbená ohniska si musíte najít vy sami. Každé k vám budou promlouvat trochu jinak.
- Teleobjektivy (úzká ohnisková vzdálenost) přitahují to co je v dáli. A ve filmu se také používají pro vyvolání klaustrofobie spolu s malou hloubkou ostrosti. Obraz je totiž natolik úzký, že divák “nemůže dýchat”. Ultra široké objektivy se zase dají využít pro vyjádření ztracení a bezmoci. Představte si například plazící se osobu na poušti. V úzkém záběru nevíte, jakou vzdálenost ještě musí překonat. Ultra široký bude působit při té rozlehlosti úzkostlivě.
Pro natáčení děl s výraznou výtvarnou stránkou nejraději volím set pevných objektivů 35, 50 a 85mm.