Volba ohniskové vzdálenosti

Ohnisková vzdálenost se značí v mm a určuje, jak bude záběr široký (méně mm) nebo úzký (více mm). Ohniskovou vzdálenost objektivu ještě musíte přepočítat podle velikosti čipu. K tomu slouží tzv. crop factor. Full frame ho má 1* (50mm*1=50mm), Micro 4/3 2* (50mm*2=100mm)…

To ale pro vás není nic nového a tak se v tomto článku podíváme na pár zajímavostí.

  1. 50mm (po přepočtu na FF) se bere jako standardní ohnisková vzdálenost, která se připodobňuje k lidskému vidění. V tomto případě nejde ale o šířku zorného pole, ale výseč, kterou vnímáme jako zaostřenou a na kterou se jako lidé soustředíme. 50mm zvolíte, pokud chcete, aby obraz působil přirozeným dojmem. Výhodou je, že objektivy s tímto ohniskem patří k nejlevnějším na trhu (nifty fifty).
  2. Ohniskovou vzdáleností se dá vyjádřit vztah osob v obraze. Na širší (24-35mm) mají od sebe větší odstup. Na ta užší (55-85mm) si jsou zase blíže. Do toho je možné nakombinovat i dolly zoom. Představte si scénu se zpěvákem, který zpívá vůči publiku. Kamerou se začnete postupně od zpěváka vzdalovat a zároveň zoomem objektivu přibližovat . Díky tomu zpěvák zůstane stále stejně velký, ale pozadí (publikum) se k němu bude přibližovat.
  3. Ultra široké objektivy (do 20mm) vtahují diváka do obrazu jako kdyby byl živý. Tento přístup má rád například oscarový kameraman Emmanuel Lubezki. Z jeho děl doporučuji Revenant, Potomci lidí a Strom života. Ultra široká ohniska se ale používají i pro velmi subjektivní záběry, skrze které cítíte co daná osoba prožívá. S mírným náklonem horizontu a fish eye efektem se dá dobře vystihnout zdrogovaný stav.
  4. Pokud byste se mě zeptali na to jaká ohnisková vzdálenost je ve filmovém průmyslu nejoblíbenější, řekl bych, že to bude něco mezi 35 a 40mm. Při těchto ohniscích nedochází k přílišné deformaci obrazu, která vzniká od určité vzdálenosti kamery ke snímanému objektu. A i když už si může autor hrát s hloubkou ostrosti a velikostně snímat například polo detail postavy, divák stále vnímá okolí a tím i produkční hodnotu díla. Sám bych ale neřešil jak točí ostatní. Oblíbená ohniska si musíte najít vy sami. Každé k vám budou promlouvat trochu jinak.
  5. Teleobjektivy (úzká ohnisková vzdálenost) přitahují to co je v dáli. A ve filmu se také používají pro vyvolání klaustrofobie spolu s malou hloubkou ostrosti. Obraz je totiž natolik úzký, že divák “nemůže dýchat”. Ultra široké objektivy se zase dají využít pro vyjádření ztracení a bezmoci. Představte si například plazící se osobu na poušti. V úzkém záběru nevíte, jakou vzdálenost ještě musí překonat. Ultra široký bude působit při té rozlehlosti úzkostlivě.

Pro natáčení děl s výraznou výtvarnou stránkou nejraději volím set pevných objektivů 35, 50 a 85mm.