Když vezmete všechny ingredience světa a hodíte je do jednoho hrnce, vznikne z toho nepoživatelný pokrm. Při vaření tedy musíte přemýšlet nad mixem ingrediencí, aby dával ve výsledku smysl a to platí i pro tvorbu videa.
Barvy
Proč nemají hrané filmy přirozené barvy? Každá barva na člověka působí psychologicky odlišně. Když je “smrsknete”, tedy omezíte barevnou paletu, divák je začne vnímat. Temné filmy využívají více chladné a tmavé odstíny, veselé naopak teplé a jasné.
Občas stačí pro zlepšení vizuálu opravdu málo. Nacházíte se v opuštěné chladné hale? Dejte postavě ve scéně oblečení, které půjde vůči tomu do kontrastu (tzv. komplementární barvy). Pro návrh barev můžete využít aplikaci Adobe COLOR (dříve KULER). Skvělou ukázkou je například žlutá pláštěnka hlavní postavy v seriálu DARK.
Hloubka ostrosti
Divák by měl v obraze sledovat to, co je opravdu důležité. Pokud například spolu dvě postavy hovoří o významné události, není potřeba v pozadí vnímat ruch ulice, pokud to pro samotný děj není podstatné. Nic se ale nesmí přehánět. Když budete natáčet na luxusní lokaci a nepřiznáte ji, připravíte se o možnou produkční hodnotu záběrů.
Pojďme si ale dát jiný příklad a to na běžném natáčení firemního promo videa. Manažer stojí v hale, mluví na kameru a za ním probíhá výroba. Když pozadí rozmažete příliš, připravíte diváka o informace (velikost haly, množství lidí, portfolio produktů), které mohou být důležité pro budování důvěryhodnosti. Naopak, když hloubka ostrosti bude velká tzn. vše v obraze bude ostré, divák nebude vědět, na co se má soustředit.
U nepřipraveného setu se malá hloubka ostrosti používá z prostého důvodu – skryje všechny parazitní prvky v obraze a díky tomu je výsledný vizuál pro diváka čistější. A někdy může dávat větší smysl, příkladem může být příběh o zaměstnanci firmy. Veškerá pozornost doléhá na něj, firma je vedlejší.
Světlo
Světlo je základ a vše je o něm. Vždy bude lepší koupit si základní kameru a investovat většinu peněz do světel, než naopak a omezovat se jen na přirozené světlo. Stručně řečeno, svícení vám pomůže najít si rukopis a odlišit se od všech ostatních tvůrců. Opět se vrátím k příkladu ve fabrice. Světla se nachází u stropu, čímž lidem vznikají tzv. raccoon eyes (mývalí oči – výrazné stíny) a vše v hale je osvíceno v jednolité hladině aspoň co se týče vaší úrovně. V horším případě se můžete ještě setkat se zeleným nádechem a velmi nízkým CRI světel. Když video nezasvítíte, nedostanete dobrý výsledek ani se cinema kamerou. Pro interview vám přitom budou stačit dvě světla. Jedno zezadu na obrys, které vytáhne postavu od pozadí a druhé zepředu lehce z boku, které vytáhne obličej a vytvoří eyelight. Samozřejmě není problém světla ve fabrice vypnout a zasvítit si celou scénu dle vlastního uvážení, ale už pouze těmi dvěma světly se odlišíte od ostatních, kteří videu takovou péči nevěnují. A odlišení může způsobit i to, že někdo za video dostane deseti tisíc korun a někdo sto tisíc.
Kostýmy, rekvizity a lokace
Chaos se dá dobře vysvětlit na ulici níže. Špinavá cesta, kaluže, zábrana kolem chodníku, odporná výrazná reklama na každém rohu, reklamní LED panel a mohl bych pokračovat. Pokud musíte v takových podmínkách natáčet, není jednoduché z toho dostat dobrý výsledek.
V případě profesionálního filmu je situace jednoduchá. Veškerá reklama se během natáčení sundá, případně retušuje. Pro pochopení čistoty jsem si pomohl v Affinity Photo i desaturováním obrazu.
V případě kostýmů, když to zjednoduším, je vhodné určit barevnou paletu i kompars. Není potřeba vytvářet v záběru duhu, což platí nejen pro barvy, ale i styl oblečení.
Závěr
V jednoduchosti je krása. Natáčení si užívejte jako hru a snažte se vždy o nejlepší výsledek.