Film se skládá z 24 fotek za vteřinu a každý kameraman tak musí ovládat řemeslo fotografie. Krom trénování oka je to i skvělý koníček a v dnešní době, kdy většina kameramanů natáčí na hybridní fotoaparáty ani nemusíte řešit individuální zařízení, které by lezlo do peněz.
Výhodou fotografie oproti videu je, že vám stačí “trefit” správně jeden frame, který vám dá okamžitou odezvu (líbí/nelíbí) a k fotce se dokáže vyjádřit i laik. Video je složitější, protože krom řemesla fotografie jich obsahuje desítky dalších. A zatímco u videa divák sleduje herecké akce, pohyb kamery, návaznost záběrů tzn. může ztratit svoji pozornost, u fotografie má šanci se zastavit, nadýchnout a zamyslet. Fotografie je tedy vynikající pro postupné zvedání úrovně našeho tvůrčího oka. Například na začátku se soustředím pouze na kompozici, posléze i světlo, barvy a další.
Pokud dojdu do úrovně, kdy každé políčko videa vypadá jako kvalitní fotografie, kterou by si chtěl divák vystavit na zdi, mám vyhráno. A proto mají dobří fotografové slušné predispozice stát se dobrými kameramany.
Zároveň ale nemusím focení využívat pouze pro trénink oka, ale mohu si jím i vydělávat. Dnes už se na širší nabídku služeb nikdo nedivá podezřele (syndrom brouka Pytlíka), naopak se to očekává.
Když už mám připravenou scénu (design lokace, světlo, herci s kostými), proč bych pro klienta neudělal i fotografie? A pokud mě při tom někdo fotí, proč výsledek nepoužít i pro budování dalšího dosahu skrz influencing?
Kdo už má zavedenou produkci, najde si zakázky velmi rychle, protože využije kontakty, které si pečlivě budoval. Kdo ale začíná od nuly musí bojovat s obrovskou konkurencí.
- Fotoaparát je součástí mobilního telefonu.
- Obstojné bezzrcadlovky nestojí moc peněz.
- Spoustu nedokonalostí lze zahladit pomocí úprav v programu. Vyfotil jsem příliš tmavou fotku? Vytáhnu si RAW. Chci stylizaci, ale nevím co dělám? Koupím si za pár stovek preset do Lightroomu. Fotka šumí? Použiju umělou inteligenci. Ujela mi kompozice? Fotku už nemusím řezat, Ai mi dopočítá chybějící kus fotografie.
Pokud tedy chcete uspět, musíte být lepší, než ostatní. A protože někteří neví, jak toho prakticky docílit, udělal jsem pro ně kurz.
Sám jsem před rokem propadl focení na tolik, že jsem se rozhodl i svoji práci monetizovat. A protože už jsem měl zkušenosti s obchodem a produkcí od filmu, nebylo to zas tak složité, jak jsem si původně myslel. Většina fotografů totiž zabředne ve standardu “koupím si tělo střední cenové kategorie a k tomu dva objektivy”. Sami si nic nebarví a používají jen koupené presety. Nikdo z nich už nepomůže klientovi s konceptem, nedají mu storyboard, na place odkuk, nesvítí a mohl bych pokračovat.
A spoustu zakázek jsem získal i se slovy “Dáme to tobě, protože nás baví jak jsi kreativní a umíš si s tím vyhrát”. Kurz je pro mě motivací, abych si jednotlivá focení dokumentoval, protože jinak u mě vítězí chuť k odpočinku.
Když to shrnu, na online studenta nemluvím jako fotograf, který začal před dvaceti lety, ale čerstvě tudíž jsou mé zkušenosti aktuální a věcné. V odkaze najdete osnovu a ukázky. Světlu zdar.