Po patnácti měsících jsem prodal Macbook Pro 14” s M1 Pro a vyměnil ho za Mac Studio s M1 Max.
U Apple víceméně platí pravidlo, že s každým mezikrokem narůstá výkon dvojnásobně od M1 < M1 Pro < M1 Max < M1 Ultra a rozdíl mezi generacemi M1 a M2 je přibližně 25%.
Rozdíl ukazuje například náš vlastní benchmark v Davinci Resolve viz. video níže.
A i když je rychlost exportu to poslední, co tvůrce zajímá, fakticky si na tom můžeme porovnat výkony jednotlivých počítačů a zároveň můžeme předpokládat, že když něco projekt exportuje rychleji, bude to mít i plynulejší náhled při práci.
Export je jen „přehráváním snímků“ bez limitu pro zobrazení za vteřinu.
A to je i víceméně důvod mého přechodu na Mac Studio. I když jsem na malém Macbooku bez problému stříhal i pět záběrů nad sebou s UHD rozlišením v 10 bitové H265, při pokročilých úpravách ve Fusion jsem rychle narážel na limity hw. A čím větší projekty děláme, o to méně zábavnější je práce v postprodukci, zvlášť když to nešlape.
Uvedu několik jednoduchých příkladů. Vložím do projektu složitější Fusion titulek a při přehrávání mi spadne fps na 8 tzn. obraz není plynulý. To mě nutí ke kešování (render na timeline), což mi v tomto případě nevadí, ale horší problémy nastanou, když začnu klíčovat, trackovat a vkládat titulky do jednoho záběru. V takovém případě už se náhled kousne a kešování trvá. U Mac studio mi nejnáročnější projekt spadl na nějakých 19fps tzn. je to v pohodě a do budoucna kdybych koupil Ultra, neměl bych jediný problém prakticky s čímkoliv.
Dále i když příliš často nepoužívám redukci šumu, někdy se hodí. U Macbooku Pro mi přehrávání spadlo na poloviční fps, Mac Studio mi to zvládá v reálném čase.
Obecně jsem díky vyššímu výkonu začal používat nástroje, kterým jsem se v minulosti vyhýbal.
Co se týče přenášení počítače, Mac Studio je malý a lehký. Koupil jsem si pro tento účel brašnu od Lowepro, kam narvu myš, menší klávesnici a SSD disky. Když bych chtěl pracovat na hotelu nebo u klienta, můžu si sebou vzít jako displej iPad Pro 12.9. Obraz se přenáší bezdrátově (s mírným zpožděním) nebo přes kabel (bez zpoždění).
Zároveň je ale potřeba vzít v potaz, že Mac Studio bude ztrácet více na ceně, než Macbook. Macbook totiž i po deseti letech někomu prodáte do kanceláře, Studio maximálně vrátíte na recyklaci. U mě ale tohle nehrozí, protože mi počítač vydrží maximálně dva roky.
- S obnovou kamerového vybavení rostou nároky na hardware
- S novými funkcemi v postprodukci (například Ai) rostou nároky na hardware
Jestliže jsem nedávno koupil rozbalené Mac Studio za 47 500Kč (sleva z 50 000Kč) s dvouletou zárukou, za dva roky bych ho mohl prodat za cenu kolem 35 000Kč. Upgrade na M3 Max by mě mohl stát 15 000Kč (cena M o číslo za rok spadla v obchodech o 10 000Kč) a to není špatné.
Pojďme zpátky ale k dalším argumentům, proč si koupit Mac Studio.
- Je velmi tichý a ani při práci na náročném projektu včetně exportu neslyším aktivní chlazení
- Na přední straně má zabudovanou rychlou čtečku karet
- Nabízí velké množství konektorů (HDMI, 4x Thunderbolt 3, 2x USB-C, 2x USB-A)
- Má 10Gbit síťovou kartu
Bod číslo čtyři může být pro produkce zásadní, jelikož vám to umožní stříhat z NAS s 10Gbit linkou a dostatečným množstvím HDD. NAS tak můžete používat nejen jako archivaci, vlastní cloud, ale i jako “alternativu” k SSD. A to oceníte například při větším počtu střihačů, kteří k datům přistupují naráz.