Byl jsem požádán, abych napsal článek týkající se natáčení v LOG (picture profile). U každého výrobce ho najdete pod jiným názvem. Canon má C-log, Panasonic V-Log, Sony S-log atd. Účelem logu je zachytit co největší počet informací v obraze (vymáčknout maximum z toho, co dokáže zachytit čip) a na rozdíl od ostatních profilů, které najdete v nabídce fotoaparátů a kamer je s ním nutné ještě pracovat v postprodukci, protože je nekontrastní a desaturovaný (není určen pro finální distribuci).
Kdy ho nemá smysl používat?
- Pokud vaše zařízení umí natáčet pouze v 8 bitovém záznamu, log smysl nemá. Obraz bude trpět na color banding (neplynulé přechody mezi barvami, například na nebi odstíny modré) a může se rozpadat, případně se v něm objeví barevné fleky.
- Vaše zařízení neumožňuje při natáčení do logu náhled v Rec.709 (barevný prostor určený pro HDTV – obraz vypadá tak, jak vidí svět naše oči = kontrastní, saturovaný…). Lze to vyřešit pomocí externího monitoru, který umožňuje načíst LUT. Konverzní LUT z log na Rec.709 nabízí výrobci fotoaparátů a kamer zdarma na svém webu. Bez konverzní LUT nemůžete exponovat a nebudete mít reálnou představu o barvách a kontrastu v obraze. Ideální pro náhled jsou HDR monitory jako Atomos Ninja V s vlastním vnitřním převodem z log.
- Neumíte a nechcete se věnovat barevné postprodukci (korekce a grading obrazu). Za mě ale vypadá jen převedený log lépe (například přes CST v Davinci Resolve), než natáčení do kontrastního profilu s nízkým dynamickým rozsahem.
- V obraze není dostatek informací. Log je potřeba řádně exponovat a to doprava tzn. obraz natáčíte světlejší, než by musel být. U Sony A7SIII preferuji, když expozimetr ukazuje +1.0.
Kdy ho má smysl používat?
- Pokud budete materiál posílat externistům k nabarvení, bude pro ně určitě jednodušší pracovat s logem.
- Chcete z vašeho zařízení vymáčknout vizuální maximum.
- Věnujete se a vyznáte se v postprodukci obrazu.
Jak exponovat LOG?
Potom co si zapnete náhled v Rec.709 byste měli exponovat pomocí expozimetru, histogramu, waveform, false color… Záleží na tom, co vám vyhovuje. Hlavní je využít daný prostor dostatečně (například histogram by měl být zaplněn na ose X ideálně celý). Log je lepší exponovat doprava s tím, že si v obraze hlídáte přepaly například pomocí funkce zebry.
Nativní ISO
U některých fotoaparátů a kamer se můžete setkat s termínem nativní ISO. Například Sony A7sIII má nativní ISO pro S-log 3 640 a pokud budete používat jakoukoliv jinou hodnotu, snížíte si tím dynamický rozsah. S daným zařízením by se tedy nemělo pracovat jako s reportážní kamerou tzn. přizpůsobíte se světelným podmínkám, ale vy byste naopak měli světlo přizpůsobit vašemu zařízení.
Nemám možnost točit v LOG, ale chci si s obrazem hrát v postprodukci
Pokud vaše zařízení neumožňuje natáčet v LOG, vyberte si vhodný profil, který nenarušuje barevné podání (většinou jde o Neutral) a stáhněte kontrast, redukci šumu a ostrost na minimum. Kontrast je jednoduché obnovit a se šumem a doostřením si poradíte lépe v postprodukci.