Davinci Resolve – nejlepší program pro postprodukci videí?

I když v Davinci Resolve (DR) dělám už řadu let a kurz na něj mi vydělal nemalé množství peněz, pokusím se být v článku objektivní, proč si myslím, že Davinci Resolve patří k nejlepším postprodukčním nástrojům pro malé i velké produkce.

Jestliže byl dříve oblíbený Sony Vegas, protože jste na něj mohli najít na každém rohu crack, Blackmagic Design se rozhodl základní verzi DR vydat zdarma a za tu plnou s názvem STUDIO vybírat jen jednorázový poplatek okolo 8000Kč. Tím pádem kdokoliv kdo se na sociálních sítích zeptá “Hledám střihový program, ideálně zdarma” dostane vždy odpověď “Stáhni si Davinci Resolve”.

A i když program není v češtině, najdete na něj řadu českých YouTube tutoriálů zdarma tzn. základy se naučíte během několika hodin. A časem jak tomuto řemeslu budete propadat si řeknete, že si koupíte plnou verzi.

  1. Verze zdarma nemá HW akceleraci tzn. nevyužijete s ní potenciál vašeho počítače
  2. Ve verzi Studio najdete řadu užitečných nástrojů jako magic mask, redukce šumu…
  3. S verzí Studio můžete využívat více monitorů naráz (funkce Clean feed pro náhled ve fullscreenu)

Plnou verzi můžete získat i z druhé ruky za cenu okolo 4500Kč nebo ji dostanete jako součást HW od Blackmagic Design (kamery, panely pro color grading…).

Program jako takový se skládá z několika pracovních prostředí a každé z nich má svůj specifický účel. V Media si načtete do programu obsah, který si zde můžete i následně roztřídit. CUT a EDIT slouží pro střih. Color pro color grading, Fairlight zvuk, Fusion efekty a Deliver pro export.

Pokud jste například hobby uživatel, který si chce sestříhat rodinné video, vystačíte si s Media, CUT a Deliver. Důležité ale je, že když přijde chuť, můžete s programem růst. A hlavní je, že si vystačíte pouze s jedním programem.

Představte si totiž standardní situaci. Koupíte si Adobe Premiere Elements v češtině za 2600Kč. Tento program slouží pouze pro základní střih. Když si řeknete, že byste chtěli něco více, zbývá vám přejít na Adobe Premiere CC, který vás bude stát okolo 600-800Kč měsíčně. tzn. okolo 8000Kč ročně. Plná “ne hobby” Premiéra umí střih, základní animace, základní color grading (spíš jen korekce obrazu) a základy zvuku. Jakmile chcete růst, musíte si od Adobe pořídit další programy. Pro zvuk Adobe Audition, pro animace After Effects atd. Vše dohromady funguje přes spojení tzn. i když si otevíráte neustále další programy, nemusíte exportovat změny. Například si v Adobe Premiere označím zvuk a zvolím si možnost editovat ho v Adobe Audition. Audition se mi otevře už s konkrétním zvukem, ten si upravím, uložím a Audition zavřu. Editovaný zvuk se mi objeví v Premiere a kdykoliv si ho znovu mohu v Audition otevřít a editovat.

A i když to zní skvěle, propojení občas nefunguje a s Davinci Resolve nic takového řešit nemusím. Různé úkony práce na projektu, které nejdou za sebou chronologicky jsou přitom běžné a v komerci téměř nikdy nic nejde tak, jak by mělo podle teorie.

Teorie zní nastříhám video, klient střih schválí. Po střihu ho ozvučím, klient zvuk schválí. Video nabarvím, klient to schválí atd.

Praxe je spíš taková, že klient ve finále řekne “Přemýšlel jsem nad tím a zkusme tohle ještě poupravit”. A on na to má samozřejmě právo.

To vede i k tomu, že na projektu můžu dělat zrovna to, na co mám aktuálně chuť. Je večer, chci si pustit dobrou hudbu tzn. nemůžu pracovat na zvuku, vrhnu se rovnou na grading i když mám jen hrubý střih? Proč ne.

Když to shrnu, program mohu použít pro střih rodinného videa i pro tvorbu celovečerního filmu s exportem do DCP. Omezením nejsou možnosti programu, omezením může být jen mé know how.

Mezi další výhody patří optimalizace. Zatímco tvůrci u Adobe říkají “neaktualizuji nic, protože stávající verze mi funguje”, my se u DR těšíme na nové funkce a možnosti. Blackmagic Design své uživatele poslouchá, dá se říci, že pečuje o svoji komunitu. Adobe na tohle kašlalo a odcházející uživatele dokonce pokutovalo. Celkově ale zažívají takový odliv zákazníků, že uspořádali konferenci, kde se video tvůrců ptali, co zlepšit. A to je po těch letech úsměvné.

Lepší optimalizace u Resolve znamená, že při stejném HW projekt běží plynuleji a počítač ho exportuje rychleji. Zároveň program nepadá, pokud uživatel nepracuje na nevhodném zařízení.

  1. Je potřeba vzít v potaz, že Resolve začal jako barvící program s prodejní cenovkou přes 100 tisíc kč tzn. pouze pro profesionály
  2. Vývojáři programu pro profesionály očekávají, že ho profesionálové budou spouštět na vhodném počítači. Pokud ho někdo chce spustit tedy na kancelářském notebooku, který má pouze integrovanou grafiku, smůla. V tomhle případě může být Premiere lepší volbou.

Za roky pravidelného používání jsem se setkal pouze s několika pády.

  1. Došla mi paměť u grafické karty.
  2. Zkoušel jsem beta verzi programu

Co lze programu vytknout je retro workflow a obecně uživatelské prostředí. Předtím jsem sedm let pracoval v Premiere a byl jsem zvyklý zavírat nebo otevírat jakékoliv okno, různě ho roztahovat, prostě vytvořit si prostředí přesně podle svých potřeb a na kolika monitorech chci. Resolve je spíš o standardní workflow, která je pevně daná. Timeline nikdy nebude nahoře, náhled dole atp. Okna si můžete roztahovat (pokud vám to program dovolí), ale s jejich umístěním už hýbat nemůžete. Výhodou ale je, že když se díváte na tutorial nebo debatujete o něčem s kolegou, všichni pracujete v úplně stejném prostředí tzn. smysl to má.

Jaké jsou další výhody tohoto programu? Je tak oblíbený, že už na něj můžete koupit řadu přechodů, animací, titulků a efektů. Efekty spadají pod standard OpenFX, který je oblíbený a podporovaný skrze více programů.

Prakticky to znamená, že klientovi nemusíte ručně vyrábět titulek několik pracovních dní, ale můžete mu nabídnout již někým vyrobený, ale stále profesionální. Úpravy již hotového titulku jsou jednoduché. Klient je spokojený že zaplatí méně a je to rychlejší, vy si zas nemusíte způsobovat sezením u PC skoliózu.

Jako velký plus vidím i chuť Blackmagic Design dostat Resolve na mobilní zařízení. Plnohodnotnou verzi programu tak spustíte na iPadu Pro. Projekty jsou plně kompatibilní s verzí na počítače.

Pokud bych měl porovnat Davinci Resolve s Final Cut Pro, vede jasně DR. Final Cut Pro má sice magnetickou timeline (pro někoho přináší snadnější práci při střihu), ale jinak mu chybí nástroje pro color grading (skutečný color grading, ne jen korekce obrazu – pro tracking masek si musíte dokoupit plugin), pokročilejší zvuk (stejně jako v případě Adobe – Audition i Apple má vlastní zvukový program Logic Pro) atd. I když si každý bude hájit to svoje, jsem rád, že jsem po Pinnacle, Sony Vegas, Edius, Avid, Premiere přešel na Davinci Resolve.

Je to spolehlivý a na pořízení levný program, se kterým nemusím řešit problémy se slovy „Nejde to, neumím to“ jako spíše „Neumím to, podívám se jak se to dělá, v Resolve to půjde“.

A jaký bych k němu doporučil počítač? Sám používám Mac Studio, ale pokud chcete objektivní srovnání, kterého jsem dosáhl spolu s moji komunitou Svět v hledáčku, podívejte se na video níže.