Uživit se psaním není v České republice jednoduché a netýká se to jen filmových scénářů. Z pohledu peněz je lepší zaměřit se na zahraničí a hledat štěstí tam. Jen pro představu, český scénárista dostane za celovečerní dílo okolo čtvrt milionu korun, ti lepší půl milionu. Když scénář necháte uzrát jako víno tzn. několikrát ho v průběhu let přepíšete, dostanete se pod průměrnou mzdu. A i když budete psát několik scénářů naráz, velký dům si za to nekoupíte. A i to je důvod, proč české filmy často nemají vůbec dobrý scénář. Když se film zaplatí z dotací a PP (product placement), není třeba hledět na potenciální zisk. Vše se uzpůsobuje času, ne kvalitě.
Nekvalitní tvorba ale není jen o penězích. Se špatnými scénáři se můžete setkat i v Hollywoodu u filmů, jejichž náklady na výrobu přesahují miliardu korun. Důvodů pro to může být celá řada.
- Studio se bojí experimentovat se známou značkou, kterou si můžete představit jako dojnou krávu. Skvělým případem je série filmů Star Wars.
- Scénář píšou nezkušení scénáristé. Tady bych rád zmínil Netflix, který dává šanci i lidem bez předchozích zkušeností.
- Režisér si píše scénář sám a jeho tvůrčí ego mu nedovolí přizvat k práci dramaturgy.
- Při psaní přemýšlí nad tím, co vypadá cool, ale už se neřeší souvislost v rámci celého děje.
A je to škoda, protože jediným důvodem, proč se dívat na film je právě ten děj. Na rozpočtu nezáleží, protože i s levně vypadajícím filmem můžete prorazit do světa. Skvělým příkladem je Pozemšťan. Jeho výroba stála 200 000 dolarů, což je i na české poměry směšný rozpočet a celý film byl natočen na dvě kamery Panasonic DVX100. Dnes, když si koupíte v bazaru fotoaparát Lumix LX100 za šest tisíc korun, výstupem tento film daleko překonáte. Nemá tedy smysl hledat výmluvy a pokud chcete natáčet filmy, vrhněte se do toho po hlavě.
A jelikož jsem sám napsal nebo opravoval celou řadu scénářů, mám pro vás několik tipů.
- Vždy se ptejte na PROČ. Proč se ve scéně děje to, co se děje. Proč se postava chová tak, jak se chová. Několikrát do roka rozebírám cizí scénáře a nedostatek logiky patří mezi nejčastější chyby. Pro psaní doporučuji placený program Scrivener. Je sice pouze v angličtině, ale má v sobě šablony pro popisy postav, lokací, osnovy a zároveň umožňuje vytvářet složky a nástěnky pro snadné třídění. S kvalitní přípravou se vám nestane, že byste museli dokola upravovat celý scénář, navíc bude snadnější napsat ho v propojených vrstvách. Řekněme, že máte postavu, která se jmenuje Emílie. Při stanovení jakou má Emílie historii a povahu si jednoduše vyvodíte motivaci pro její konání v ději, který pak před ní postavíte. Psaní bych tak spíše přirovnal ke sledování divadelní hry, která se vám odehrává v hlavě.
- Naučte se používat filmové zkratky. Pokud máte ve scénáři část, která nepřináší důležitou informaci, vyhoďte ji. Jednoduchým příkladem je přesun postavy z bytu do práce. Není potřeba ukazovat, že si doma oblékne oblečení, zavře a zamkne dveře… Stačí ukázat scénu v bytě a pak v práci. Divák si přesun domyslí.
- I když si vytvoříte vlastní fiktivní svět s magií a démony, jasně mu nastavte pravidla a nijak je neporušujte jen z toho důvodu, že jste scénáristi. Divák vám to neodpustí.
- Před psaním scénáře si udělejte rešerši tzn. přečtěte si literární díla a podívejte se na filmy, které jsou podobné (stejný žánr, obdobný děj) tomu, co chcete napsat. Díky tomu se vyhnete zklamaní z toho, že už někdo napsal stejné dílo jako vy a zároveň si uvědomíte, co na cizích dílech nefunguje a jak to udělat lépe.
- Nebrzděte se tím, že neumíte psát (diakritika, stylistika…). V tom vám pomůže jedině praxe a to ať už se týče čtení nebo psaní. Navíc vždy si můžete najmout externistu.
- Dialogy ve filmu nejsou reálné, ale vystihují postavy a podtrhují atmosféru. Pište tak, aby to znělo dobře, ne nutně jako ve skutečnosti.
- Nikdo nenapíše na první dobrou kvalitní dílo. Po dopsání scénáře ho „vložte do šuplíku“ a vraťte se k němu po čase.
- Ideálním pomocníkem pro psaní scénáře je odpovídající hudba. Máte před sebou smutnou scénu, pusťte si smutnou hudbu. Pro psaní doporučuji kvalitní bezdrátová sluchátka s aktivním odhlučněním okolí, například Sony WH-1000XM3, které pořídíte za necelých šest tisíc korun včetně DPH. Využijete je i při natáčení a postprodukci (umožňují připojení přes jack), jelikož hrají na úrovni.
- Disciplína je u psaní důležitá. Průměrně si autoři stanovují 600 slov denně. Když chcete, můžete jich napsat i více. Jsou tu ale i tací, kteří se na čtrnáct dní zavřou na hotelu a píší od rána do večera. Z vlastní zkušenosti je ale minimální denní limit ideální, protože se budete postupně zlepšovat a zvykat si na psaní.
- Spisovatelský blok je běžnou brzdou každého spisovatele. Pokud na něj narazíte, zkuste si vzpomenout, proč jste se psaním začali. Sbírejte inspiraci. Pokud například chcete napsat horor, který se odehrává v horském hotelu, zaplaťte si ubytování. Proti bloku také pomůže cvičení.
- Nikdy nepište scénář na téma, kterému nerozumíte. Scénárista z bohaté rodiny bez rešerše nikdy nenapíše scénář o vyrůstání na ulici a naopak.
- Kdo je cílovým divákem vašeho filmu? U filmů s věkovou kategorií 18+ si můžete dovolit téměř cokoliv, u 13+ musíte být opatrnější. Při psaní scénáře dokumentu na klíč je rozhodujícím faktorem jestli je výstup určen pro odbornou komunitu nebo laického diváka. Odborníkovi předáte veškeré informace, laikovi jednoduše pochopitelný výcuc.
- Po zhlédnutí cizího filmu proveďte analýzu (co fungovalo a co ne) a cvičně si sepište profily postav.
Když bych to měl shrnout, nespěchejte. Je lepší mít na kontě jeden skvěle hodnocený film, než deset průměrných, na které si nikdo nevzpomene.
Kurz preprodukce
Kurz psaní scénářů